Tutorial Bergambar: Cara Servis Stove Petak

Pernah tak bila kau nak guna stove petak, kau tengok stove tu menyala sebelah je. Atau api yang keluar dari stove tu putus-putus. Cuba kau try servis sekali stove tu.

1

Kita berkenalan dulu dengan bahagian-bahagian stove. 

2

Mula-mula sekali kau cabut kepala stove. Pusing je pakai tangan ikut lawan arah jam.

3

Lepas tu cabut casing stove. Ini pun kau pakai tangan je sebab takde skru pun yang pegang casing ni. 

 

4

Longgarkan connector. Masukkan screwdriver dalam lubang connector tu dan pusing ke kanan. Lepas tu cabut throttling valve.

 

5

Ni aku dah cabut. Tinggal L-connector je lagi. 

 

6

Kat bawah casing oren ni ada satu skru. Guna playar untuk longgarkan skru ni. Bila skru ni dah longgar, baru boleh cabut L-connector. 

 

7

Dah cabut semua termasuk L-connector. 

 

11

Tegakkan pin yang pegang kepala stove ni. Hati-hati jangan sampai patah. 

 

12

Bersihkan bahagian dalam kepala stove ni. Lubang kepala stove yang tersumbat ni la yang buat api putus-putus. 

 

10

Bersihkan L-connector. Pastikan takde pasir, tanah, rumput dan lipas dalam ni. 

13

Bila semua dah bersih, pasang balik stove dan gunakan dengan gembira. 

Advertisements